donderdag 20 maart 2014

Kabeljauw gewikkeld in Gerookte Ham uit de Oven

Kabeljauw Gewikkeld in Gerookte Ham uit de Oven

Toen ik ter voorbereiding van een klein familie-etentje mijn kookboeken doorbladerde, bleef ik hangen bij deze mooie in gerookte ham gewikkelde visjes. Een simpel recept met een prachtige kleurrijk eindresultaat. Daar houd ik wel van. Vooral voor etentjes met meerdere mensen houd ik van recepten die je grotendeels kunt voorbereiden en op het 'moment suprême' alleen nog maar in de oven hoeft te schuiven. 

Het recept voor deze in gerookte ham gewikkelde kabeljauw is heel gemakkelijk. Als je het gerecht voor twee personen maakt heb je twee stevige kabeljauwfilets nodig, met vel en zonder graten. Houd ongeveer tweehonderd gram per persoon aan. Ook heb je acht plakken mager rookspek, een citroen, vier takjes verse rozemarijn, olijfolie en peper en zout nodig. 

Zet eerst de oven aan op de hoogste stand zodat deze goed warm kan worden. Dan haal je de naaldjes van twee van de takjes rozemarijn. Leg de naaldjes op een snijplank en snijd ze heel fijn. Hierna besprenkel je de rozemarijn met olijfolie en peper en zout zodat er een mooi olieachtig kruidenmengseltje ontstaat. Rol de kabeljauwfilets voorzichtig door de olie en zorg dat de kruiden zich overal verspreiden. Wikkel daarna de gerookte ham om de kabeljauwfilets. 

Als alle kabeljauwfilets in de ham gewikkeld zijn, smeer je een ovenschaal in met olijfolie. Leg de filets erin en leg de overige takjes rozemarijn op de visfilets. Besprenkel met nog een beetje olie en zet de schaal tien tot twaalf minuten in de oven. Tot de ham heerlijk goudbruin is en de vis de gaar. 

Serveer met een partje citroen om over de vis uit te knijpen. Ik heb bij deze heerlijke kabeljauwfilets gebakken aardappeltjes en knapperige Hollandse groenten geserveerd. Eenvoudig, maar heel smaakvol. De gasten hebben heerlijk gegeten en dan is een maaltijd voor mij geslaagd. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten